Per 1 april 2019 zijn BIG-geregistreerde zorgverleners verplicht hun BIG-nummer actief bekend te maken.
Hierdoor wordt het voor cliënten makkelijker te controleren of een zorgverlener in het BIG-register staat ingeschreven. In een wijziging in de wet BIG is bepaald dat uw BIG-nummer (of de nummers van uw medewerkers) makkelijk vindbaar moet zijn.
Vermeld het nummer overal waar u beroepsmatig uw naam en beroep (of die van de zorgverleners die u in dienst heeft of inhuurt) bekend maakt. De wet gaat uit van in ieder geval (indien van toepassing):
website(s), social media en andere digitale media
briefpapier en e-mail ondertekening
facturen
bordjes in wachtkamers
Houd er rekening mee dat het verwerken van vermeldingen (bijvoorbeeld op grote externe websites) langer in beslag kan nemen. Het is dus aan te raden om voorbereidingen te treffen zodat u op de kortst mogelijke termijn na 1 april kunt voldoen aan de verplichting.
Deze wetswijziging is ingesteld doordat sommige zorgverleners moeilijk op naam terug zijn te vinden in het register (bijvoorbeeld door veel overeenkomende achternamen en/of voorletters). Zoeken via het BIG-nummer levert altijd direct de juiste uitkomst op.
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) gaat toezicht houden op de verplichting en kan een bestuurlijke boete opleggen.
In Mijn-BIG-register kunt u uw registratie en BIG-nummer vinden. Uw BIG-nummer staat ook in het besluit dat u ontvangen heeft na goedkeuring van uw aanvraag tot (her)registratie in het BIG-register.
Worden uw naam en beroep op dit moment nergens bekend gemaakt, dan bent u niet verplicht dit na 1 april wel te doen. Wel moet u ervoor zorgen dat u het nummer beschikbaar heeft zodat u deze kunt verstrekken als er naar gevraagd wordt.